Vikingen

Inför årets medeltidsvecka hade Sammy önskemål om att jag skulle göra en vikinginspirerad dräkt åt honom. Det blev strul med tygbeställningen, tygerna vi ville ha gick inte att få tag på, och det var helt plötsligt rätt dåligt med tid. Med trots det blev det färdiga resultatet långt över förväntan, och jag tänkte att det var på tiden (!!!) att jag visade hur han såg ut. 
 
Målet med den här dräkten var inte att den skulle vara historkt korrekt, utan snarar inspirerad. Dels för att jag helt enkelt inte kan tillräckligt mycket om vikingatida kläder, för att vi som sagt inte hade mycket tid på oss, och också för att det inte var särskillt viktigt för Sammy, han var mer sugen på en dräkt som var riktigt snygg, och som han ville kombinera med detaljer som inte är vikingatida. Så ha det i åtanke när ni kikar på bilderna! Är ni sugna på att se hur man faktiskt såg ut vill jag tipsa om sidan Vikingatida Klädedräkt.
 
Underst bar han en skjorta av linne, som jag sydde till hans medeltidsdräkt han hade förra året. Handsydd, men lintråd. Byxorna är faktiskt köpta. Tanken var att jag skulle sy ett par, men då vi inte fick tag på något optimalt tyg kändes det dumt att lägga ner så pass mycket tid på dem. De kommer från Urda, och kikar man lite närmre ser man att det är fiskbensmönstrat. Skrona är ett par i läder med en pälskant, de köpte han på Medeltidsveckan för ett par år sedan.
 
Sen en supersimpel yllekjortel, bara raka stycken och kilar, också handsydd av mig. Benlindorna har en kompis till mig vävt, och jag är så himla tacksam över att vi fick låna dem! Tills nästa år hoppas jag att jag har vävt ett par jag med, det vore verkligen roligt att testa. Tycker den orangea färgen blev så snygg ihop med allt det gråa. Men högt upp på listan över framtida projekt står ett par nya, handsydda byxor.
 
Plagget som blev lite pricken över i:et, som kom till av en slump, av tyg som egentligen skulle klippas till benlindor. Inspirerat av alla snygga kaftaner jag sett, och jag är riktigt nöjd! De gula remsorna är samma tyg som jag sydde mina hosor av, och är nog det pilligaste jag sytt.
 
Dräkten i sin helhet med hätta (som finns väldokumenterad här), orchbälten, kohudsväska och medeltidsveckan-pin, så som det ju ska vara under en vecka i augusti, innanför Visbys ringmur. De två brocherna är köpta hos Historiska Fynd.
 
Bland murgröna och sten, där man önskar man kunde spendera varje jäkla sekund. Medeltidsveckan, vad tusan är det du gör för att trassla till hjärta och själ så väldigt? 
Dåtida hantverk | |
#1 - - Helga:

Asså det här är så snyggt! Känner typ att jag vill ha den där outfiten till vardags (och lite håret *saknar min sidecut* hehe :)) Hättan är verkligen sååå fin!

Svar: Åh tack så jättemycket, vad glad jag blir!
Emma Vrede Svensson

#2 - - Sanna:

Jisses vad mycket snyggt du skapar!! :)

Svar: Tack, vad fint sagt! :)
Emma Vrede Svensson

#3 - - Denise:

så fantastiskt fint! älskar ca allt och färgskalan är perfekt!

Svar: Åh tack! Visst är den! Min nästa medeltidsoutfit till mig själv ska vara gul och grå har jag tänk, så himla fint ju!
Emma Vrede Svensson

Upp