Sköldehamnshätta

Till årets Medeltidsvecka står det Vikingadräkt till Sammy på listan över saker som ska sys. Vi hade storslagna planer, men på grund av tygbekymmer har vi fått göra om dem rätt rejält, och satsar på det storslagna tills i höst. Så nu växer det fram en tillfällig dräkt allt eftersom att vi hittar passande tyger, och jag känner att jag har tid (skoja, jag tar mig tid att sy. På bekostad av oviktiga saker så som städning, mat och friskt luft. Är en förälskad i sin hobby så är en.) Förra veckan hittade vi ett snyggt, rätt rejät ylletyg som vi tyckte skulle bli en fin hätta, och så är nu fallet! 
 
Tanken med dräkten är att den ska vara inspirerad av vikingatiden, men ambitionen är inte att göra den helt korrekt. Jag kan för lite, och kommer inte kunna lära mig allt på tre veckor, och framförallt så vill Sammy ha mer frihet i utsmyckningen av dräkte än vad som är möjligt om man siktar på att göra den historiskt korrekt. 
 
Det första färdiga plagget är inspirerat av en hätta som kallas för Sköldehamnshättan. Ett Norskt fynd, som är daterat till mitten av 1000-talet. Här kan ni läsa mer om fyndet, och se en bild. Dateringen gör att hättan är lite för sen för att kunna kallas för vikingatida, men då det är det närmsta man kommer är hättan vanlig bland folk som återskapar vikingadräkter. 
 
Hättan består av en rektangel som ligger ovanpå huvudet, och sedan två fyrkanter som används som kilar mitt fram och mitt bak. En smart och enkel konstruktion, som gick väldigt fort att sy. Skippar man dessutom foder och att fälla sömmarna är den nästan färdig innan man ens börjat! Jag hade rätt mycket tyg över från när jag sydde mina hosor, så det fick bli fodret. Blev en riktigt snygg färgkombination. Jag sydden den för hand, men oblekt lintråd.
Är ni sugna på att testa handsömnad, och vill ha ett snyggt, användbart och framföralt förbannat mysigt plagg tycker jag verkligen ni ska göra en sådan hätta! Jag testade den någon gång under sömnadsprocessen, och bestämnde mig genast för att jag ska sy en likadan till mig. Jag älskar att det riktigt enkla ofta är det som blir bäst. 
 
Dåtida hantverk | |
#1 - - Helga:

Asså vad glad jag är att jag hittade din blogg :) Det är så roligt att se den här sortens slöjd! Och den ser faktiskt väldigt gosig och bekväm ut!

Svar: Men tack, vad glad jag blir! Så roligt att höra :)
Emma Vrede Svensson

#2 - - Isabella Berger:

Men vad mysig! Blir så pepp på att ta snygga bilder på mina sömnadsprojekt varje gång jag går in på din blogg! Hade velat ha mer bilder under hela processen också men jag glömmer alltid bort att fota det haha. :(

Svar: Åh tack, vad glad jag blir! Roligt att höra! Jaa det brukar jag också kunna göra, man får försöka påminna sig själv!
Emma Vrede Svensson

#3 - - Jenny:

Men så mysig den ser ut! Får nog bli ett framtida projekt att fixa mig en egen. :)
Kan inte annat än att hålla med Helga i kommentaren här över, är så glad att jag hittat din blogg! Tycker det är så intressant med dessa gamla hantverk och jag älskar hur man både lär sig och inspireras till 1000 här inne!

Svar: Åh jag blir så himla glad av din kommentar, tack så jättemycket! Så roligt att höra att jag inspirerar!
Emma Vrede Svensson

#4 - - Micaela:

Jag hoppas att jag kommer kunna sy så snyggt en dag!

Svar: Åh men tack! Knepet är att bara lägga upp bilder på det som faktiskt blir snyggt! ;)
Emma Vrede Svensson

#5 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

nice

Svar: Tack! :)
Emma Vrede Svensson

Upp