Vintern kom åter igen till Östragården.

Och som jag hatar det. Svär och fräser vid åsynen av det det vita äcklet som förpestar världen och kyler ner allt så väldigt. I tisdags morse var det åtta grader i vardagsrummet, trots att jag klistrat fönsertejp på alla springor runt våra gamla fönster, och vi har en enorm matta som täcker nästan hela golvet. Men jag fortsätter envist att elda, även om det känns lite hopplöst ibland. Ja menar, det blir ju ändå alltid kallt igen. Fast nästa vecka ska det visst bli nio plusgrader. 
 
Annars då? Jag dricker te, varm äppelcider, glögg och kokhet matchalatte. Virar in mig i ylle, tredubbla sockor och stoppar samma par raggsockor för säkert tioende gånger. De är snart mer lagningar än sockor. Sen intalar jag mig att "imorrn kan jag nog jobba", samtidigt som jag grimaserar av smärta när jag slänger in en vedklabb i elden med fel hand. Hur kan det inte ha blivit bättre än? Pappa bara skrattar åt mig och säger att jag minnsan ärvt mitt icke-existerande tålamod från honom. Han har nog rätt. 
 
Slöjdläget då? Det pågår massa mental slöjd i alla fall. Jag planerar nästa års medeltidsdräkter, googlar böcker och letar garn. Planen är att jag ska börja med en Herjolfsnes-dräkt. Min tanken är att den ska bestå av två yllekjortlar. Eftersom att alla fynden tycks vara överkjortlar tänkte jag utgå från en av dem (troligtvis nr 42), men skippa fickslitsnarna, göra den hellång och ha den som mellanklänning. Jag har redan köpt tyget till den, ett underbart gult tuskaft från Medeltidsmode, samma kvalite som jag sydde bockstenskjorteln i. Så nu ska jag bara köpa boken Medieval Garments Reconstructed, där det finns mönster baserad på plaggen, och en massa bra information jag lär behöva. Sen är jag nästan redo att börja, och det ska bli så himla kul! Dock är Herjolfsnesfynden sydda i ulltråd, och det verkar lite bökigt att få tag på. Får kanske lära mig spinna ordentligt ändå. Sen ska jag sy en grå överkjortel också, kanske baserade på nr 39. Vi får se! Grellow vettni, det vackraste som finns! 
 
Jag har också stickat typ ett varv på en till Bandana Cowl, sen fick jag ge upp pga handfan. Den är gånget i ett islänskt superfint oranget garn. Lite stickigt, men man ska ju känner att man lever. Och heller stickig en kall för övrigt.  
 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Fredrikapåvinden:

Burr så kallt! Själv gillar jag ju snön och att det blir så ljust och fint ute. Men om det blir så kallt inne förstår jag att du svär över den! Så spännande att få se dina projekt sedan <3

Upp