Universums enklast gryta

En dag under årets medeltidsvecka spatserade jag, Bella och Sammy runt på Visbys gator i jakt på mat. Vi hamnde, som en bör, på Kapitelhusgården och där bestälde jag och Bella "vegetarisk gryta", och jag blev rätt så salig över hur fantstiskt gott det var. Kanske hade det med miljön att göra, träskålarna vi åt ur, lukterna från elden och smederna, eller bara det faktum att vi befann oss där jag trivs som bäst. Jag har i varje fall sedan dess försökt mig på att göra en sådan där gryta, och nu har jag lyckats med något jag tycker att det är så pass gott att det är värt att dela med sig av! Den är förjävla enkel.
 
 
Det här blir kanske 4-6 portioner, beroende på hur hungrig man är och hur man gör med eventuella tillbehör.
 
Du behöver:
två gula lökar
minst fyra vitlöksklyftor
Två, tre sallandslökar
1,5 liter vatten
tre grönsaksbuljongtärningar, viktigt att det är god buljong! Annars blir allt äckligt.
5 dl matvete (eller havre, men det är inte lika gott tycker jag)
Gröna bönor, valfri mängd.
 
Börjad med att koka upp vattnet, i med buljongen och veten. Grovhacka alla sorters lök, och stek dem på svag värme i typ en kvart. Tina bönorna om du som jag köper frysta. Sen häver man i alla grönsaker i grytan med vete, låter det småkoka en liten stund, sen är det klart. Så löjligt lätt med förvånande gott! 
 
Som tillbehör kan man ta lite vad som. Igår stekte jag champinjoner med olivolja, limejuice, salt, basilika, vitlök och superlite rökessens, och det blev så gott att en ville gråta en skvätt. Stekte också kyckling med vitlök och timjan, och de blev också gott hälsade de som åt den. Bröd med färskost funkar rikigt bra det med!
Ätbart | |
Upp