Tacka fan för internet.

Nu har jag städat nästan prick hela dagen och är tröttare än tröttast. Har dessutom drömt så fruktansvärt många jobbiga drömmar den senaste veckan, så jag vaknar alltid stressad, ledsen och tröttare än jag var när jag gick och la mig. Himla onödigt tycker jag.
 
Men! Det var inte det vi skulle tala om. Jag tänkte tipsa om ett gäng bra/smarta/fina saker på internet jag har stött på, och vill dela med mig om.
 
  • Låten Bläck, när Garmarna gör den. Eller, egentligen Garmarna över lag, men den här låten är något särskillt. Jag har verkligen fastnat för folkmusik den sista tiden förresten, så fint så fint.

  • Facebookeventet "Mellandagslagningen 2016", som helt enkelt går ut på att man under mellandagarna ska laga sina gamla kläder, istället för att hetskonsumera nya kläder man kanske inte behöver, "För ärligt talat, om man har tid att ut och stångas på mellandagsrean så har man också tid att laga sina trasiga byxor eller vad det nu är." Så jäkla bra sak ju! 

  • Det finns en kvinna vid namn Naomi Nowak, som syr kläder av återvunna och ekologiska tyger, som hon sedan färgar med naturvänliga metoder. Henne, och henns helt fantastiska kläder hittar ni antingen på Raintower.etsy.com, eller hennes hemsida raintower.se. Hon skapar också helt fantastiska smycken, och säljer sin konst. Hon håller till i Stockholm, så hennes varor behöver inte fraktas över halva jordklotet! Jag går just nu och väntar på att få hem en tröja jag beställt från henne, kan visa er den sen när den dyker upp! 

  • Podden Rätt Avigt. Så jäkla underhållande och sällskapligt podd om stickning! Finns där du hittar poddar.

  • Fredrika la just upp en guide på hur man stoppar strumpor! Smart sak att kunna, snart lär det väl bli apokalyps och då vill en inte sitta där med trasiga sockor minsan. 

  • Även om jag inte har planer på att studera innom de närmsta åren kunde jag inte annat än att drömma mig bort lite när jag läste beskrivningen om utbildningen "Småbrukarlinjen - självhushållning och hållabar livsstil" som finns på Mullsjö folkhögskola. Man bor på en allmogegård under hela året, och tar hand om den samtidigt som man lär sig saker som småskaligt, ekologisk och hållbart lantbruk, djurhållning, slakt, hantverk, skogsbruk och fatighetsskötsel, bland annat. Hur bra låter inte det? Någon gång i framtiden ska jag gå den utbildningen, pax!
    Nu ska jag koka glögg och sticka lite, vi hörs! Håll tummarna för att jag få en drömfri natt är ni snälla.
Allmänt | |
#1 - - Pernilla:

Åh vad fint att du hittat information om allmogegården! Jag går på Mullsjö Folkhögskola (textil) och har själv sökt in till utbildningen med småsakligt lantbruk (:
Det var hur fint och fantastiskt som helst när jag var på besök där under öppet hus. Så ja, sista ansökningsdagen är imorgon och jag sitter här nu med tummarna hårt knutna och hoppas på att få besked på om jag kommer in eller inte (:

Svar: Men åh vad roligt! Då ska jag verkligen se till att hålla tummarna för dig! :)
Emma Vrede Svensson

#2 - - Micaela:

Själv har jag varit inne lite på kursen "Hållbar kunskap" på Bäckedal folkhögskola, men jag får kolla in denna också!

Svar: Åh, ja den verkar riktigt bra den med! Bäckedal verkar var en så fantastisk skola!
Emma Vrede Svensson

Upp