Magi och jul

I onsdags såg jag filmen Fantastic Beasts and where to find them. Kännde mig lite som när jag var tio, elva år och läste Harry Potter böckrna för första gången. Helt magiskt! Och med denna nyväckta kärlek till en värld lika bekant som min egen kände jag ett behov att göra något konkret. Det här broderiet blev också någon slags försoning med julen. Mina föräldrar skilde sig när jag nio, och det är först nu som jag kan se fram emot julen, och tycker det känns mysigt och lite fint. Sen att det är äcklig mat, konsumtionshets, snöfan och stress är en annan sak, men jag är inte längre ledsen och tycker att det känns jobbigt att kalendern rusar iväg mot den 24. Och det är så jävla skönt. 
 
Ifall ert intresse för Fantastic Beasts and where to find them är svalt kan vi säga hejdå och ha en trevlig vecka redan nu. Annars kan ni stanna en stund till.
 
Alltså. Filmen. Stort F. Jag har länge älskat Harry Potter, sen jag var en tio, elva år eller något. Plöjt böckern oräknerliga gånger, filmerna likaså. Hängt på Mugglarportalen, Pottermore, skrivit fanfics, pysslat och dagdrömt. Gråtit och skrattat. Vuxit upp. Blivit förälskad om och om igen i karaktärerna, i världen. Lyckligt firat det faktum att Remus Lupin delar fördelsedag med mig. Tänkt på tåget varje gång mobildisplayen visat 1 sept. Drömt om en fortsättning. Så när nyheten om att det skulle komma fler filmer blev jag väl glad, men mest skeptisk. Jag såg trailern med avsmak, och gick till biografen med förutfattade meningar om att jag skulle få se Hollywoodfierad, blek kopia av de filmer jag lärt mig älska. Något för storslaget, något som skulle vara mer intetsägande action än värme och magi. Men så fel jag hade. Det kändes inte som en blek kopia. Filmen var precis lagom nära, och lagom långt ifrån Harry Potter-filmerna. Det kändes lite som att upptäcka en helt ny sak, men med trygghet och kärlek som omfamnar än. Så nytt, spännande, intressant men också så avslappnade hemtrevligt. Jag älskade den! Visst, den hade segment jag hade kunnat klara mig utan, scener som kändes överflödiga. Men den hade också underbara karaktärer, fantastiska varelser, mysiga miljöer, ny fakta att ta till sig, och också referenser till vad som senare händer i det universum de flesta av oss drömt om att vara en del av. Det är inte Harry Potter, det är det inte. Det finns inget Hogwarts, inga lektioner i ämnen med de mest fantastiska namn, inte fullt av brittiska, ingen Diagon Alley med sina butiker, inga Weaslys. Men det finns fortfarande magi.
Nutida hantverk | |
#1 - - Linnea Elisabeth :

Älskar broderiet!!! hade varit ett perfekt julkort ;) sparar citatet för framtida användning om det är okej?
Och filmen var ju faktiskt helt magisk! Man saknade ju hogwarts och alla engelska dialekter (även om newt scamander inte gjorde en direkt besviken på den biten <3) men på ett sätt tyckte jag att det bara var kul att få se hur magin tedde sig i amerikat. Nästa gång får vi hoppas att den utspelar sig i Sverige! Har alltid undrat vad svenska hogwarts heter...

Upp