Home is where them fuckers ain´t - slöjdterapi

Jag var på träff med medetlidsgruppen i torsdags. Då talade vi lite om slöjd i allmänhet, och om slöjd som en slags terapi, eller kanske hur slöjd kan leda till att en mår lite bättre psykiskt. Jag tycket detta är riktigt intressant, eftersom att jag själv har mått halvkasst det senaste året, och också upplevt att slöjd kan vara till nytta. Sen har jag ju också haft perioder när lusten till skapande varit helt borta, och då blir mest det bristande intresset ett bekymmer. Så att slöjd kan plocka upp en från en depressesion tänker jag inte påstå, men för mig som ändå mår ganska bra kan det vara en fin hjälp de där dagarna när medicinen inte når hela väggen, och ångesten ändå kryper sig nära. 
 
Igår hade jag en sådan där riktigt jävla skitdag. Jag var inte på humör för någonting, utan var mest ledsen, trött, frustrerad, men en lätt släng av krypande ångest. Men sen såg min kära sambo till att vi käkade lite, och sedan påbörjade jag (lite motvilligt) ett korsstygnsbroderi. Och efter ett tag insåg jag att det är så väldigt bra att sitta och räkna rutor med så pass mycket koncentration att man inte har tid att känner efter för noga. Så ja, det är väl mitt tips om ni börjar känna att ångest och nedstämdhet börjar komma krypandes. Plocka upp något som kräver koncentration. Sen ska ni självklart också söka hjälp om det blir alt för ofta och för tugnt, för det finns att få. 
 
Men nu ska jag sluta filosofer och istället visa hur broderiet blev. Första gången sedan syslöjde jag ägnat mig åt det, och jag är ju definitivt sugen på mer! Texten har jag sett lite överallt, men framförallt på en förjävla fin bild som Nattskiftet har gjort! 
För att göra texten använde jag mig av den här sidan, och det blev riktigt bra tycker jag! 
 
Sedan ville jag ha en lite krumelur under, men hittade inte någon jag tyckte dög. Så jag målade en i appen 8bit Painter. Tänkte att jag kunde dela med mig mönstret ifall någon vill låna det. Men credda gärna mig i så fall.
 
 
Nutida hantverk, Psyket | |
#1 - - Helga:

Så himla braaa!!!

Svar: Åh, tack!
Emma Vrede Svensson

#2 - - Jenny:

Älskar hur citat alltid får lite extra power i broderad form!

Svar: Men eller hur! Jag tänker att det kanske är för att man verkligen måste känna något för att ta sig tid att sätta sig ner och brodera det!
Emma Vrede Svensson

Upp