Veckan som gått

Den senaste vackan har bittert spenderats i sängen med illamående från helvete. Eller, när jag har rört mig och anstängt mig minsta lilla har illamåendet kommit som en slag i magen,men när jag legat ner eller suttit upp har mått skapligt. Så jag har ägnat veckan åt slösurfning och sådan slöjd man kan roa sig med när man ligger ner. Justja, jag har även fyllt tjugo! 
 
Jag tänkte att vi tar och kikar på vad jag har åstakommit under veckan!
 
För några veckor sedan beställde jag hem en massa broschnålar, då jag vill hålla mina halsdukar på plats. Jag har experimenterat lite med att brodera i filt, men tycke inte att att det blev särskilt snyggt. Så jag plockade fram en bit läder och lite lintråd, och skapade denna, på fri hand. Jag är riktigt nöjd, trots att den är fasligt sne! Nästa jag gör ska jag minsan göra lite stödlinjer, så blir det nog bättre. Men den duger så länge, och fyller sin funktion.
 
Min största bedrift var att ta mig iväg till en föreläsning om gerillaslöjd + broderiworksop. Bilresan dit och hem var fruktansvärd, men när jag fick sjunka ner på en stol och lyssna till en fantastisk föreläsning var det värt det!
 
Workshopen gick ut på att vi skulle utgå från gamla bonader och dukar, och sedan sätta en egen prägel på. Jag körde på enligt devisen fort med ful, och såhär blev resultatet!
Väldigt roligt sätt att skapa på tycker jag!
 
Men roligast av allt den här veckan var att mitt tyg från medeltidsmode kom på posten. Så igår, när illamåendet till sist började ge med sig började jag mäta, klippa och till sist sy. Jag han ganska långt, nu har alla delar i kjorteln förutom kilarna fastsydda. Det blir så bra! Jag tänker att jag gör ett eget inlägg om den senare, men här får ni en liten in-progress bild.
 
 
Nu ska jag fara in till stan för en second-hand runda, vi ska leta saker till ett postap-lajv vi ska på i höst. Peppan alltså, peppen! 
 
 
Allmänt | |
#1 - - H:

Liggande slöjd är den bästa slöjden. 8) Postap = post apokalyptiskt? Spännande isf!

Svar: Eller hur! ;) Ja precis! Tror det kommer bli så himla roligt! :)
Emma Vrede Svensson

#2 - - Alicia:

Fyyy vad tråkigt att du fortfarande inte är frisk! Illamåendet låter gräsligt begränsande :( Men vad bra att du kunde ta dig iväg på workshoppen i alla fall för resultatet är ju sagolikt!
Jag ÄLSKAR kontrasten mellan gamla dukar och lite mer uppstudsiga citat. Har sparat massor av trycka och broderade små tygbitar för att skriva "död" och "lök" på dem, och håller faktiskt i detta nu på med ett är-det-inte-det-ena-så-är-det-det-andra-mantra på en liten lavendellila grej med blomsterbård. Ska visa sen! :) Blev mycket inspirerad av din förträffliga häxbonad! Hoppas den får sitta uppe på väggen för den är så läcker!

Svar: Tack! Ja visst är det en så himla ball grej! Känns dessutom så kul att kunna göra något av allt hantverk som annars bara ligger bortglömt i högar på secondhand-butiker. På det här viset får alla nerlagda timmar komma ut i ljuset igen.
Åh jag såg den nu, den är verkligen superfin! Så charmigt citat, älskar bitterheten, haha! :) Likadant med den första du gjorde. Jag håller just nu på med att brodera Karins Konstgrepps citat "Var besvärlig, ta plats, höj din röst och backa inte..." på en skjorta, när det är klart ska jag nog göra någon mer bonad att ha på väggen!
Emma Vrede Svensson

Upp