Bockstensdräkten.

Än är jag inte klar, det ska till nya brokor, ordentligare bälten, några sömmar ska fällas, och jag ska sy en struthätta. Men såhär långt har jag kommit nu, och jag är väldigt nöjd. Jag vet inte riktigt hur mycket ni vill veta om varje plagg, och hur jag ska lägga upp det hela, så det får ni gärna ha åsiker om!
 
Dräken är tänkt att funka för någon gång under mitten av 1300-talet, tilltänkt en inte allt för rik man. Jag har tagit mycket inspiration av utseendet från Bockstensmannens dräkt, men har bland annat gjort hosorna tightare för de inte ska hasa ner så mycket. Särken och brokorna är handsydda med lintråd i linnetyg, och kjorteln och hosorna är sydda för hand de med, lintråd i ylletyg. Hosbanden är vävda i en bandgrind, men har nu bytts ut till brickbandsvävda band. Skorna är köpa, och de är inspirerade av Bockstensmannens. 
 
Dåtida hantverk, Medeltid, Min medeltida garderob | |
#1 - - Helga:

Kul att du skrev lite om bakgrunden också :) Ditt hår är så himla fint också måste jag bara säga!

Upp