Ylle, lin och vax. Åter igen.

Årets första projekt är påbörjat! Jag börjar tryggt och säkert i ylle, för hand. Detta ska bli ett supersimpelt "linne" till Sammy, som han ska ha under sitt harnesk när vi ska på Pantheon. Jag gillar verkligen färget på tyget, som dessutom är 100% ylle, vilket är svårar att få tag på än man kan tro, såvida man inte beställer hem tyger. Jag syr med lintråd, som jag vaxar med bivax. Bivax underlättar mer än vad man tror, tråden blir lite stelar, vilket gör att den inte alls trasslar sig lika lätt.
 
På bilden håller jag på med att sy fållen vid halsen. När jag fållar linneplagg viker jag tyget tvådubbelt, vilket gör att den råa kanten inte syns, och blir skyddad. Men att vika dubblet på yllet blir lite tjockt och klumpigt, och ofta behövs det inte. Men detta tyg fransar sig ganska lätt, så för att göra det hela mer hållbart syr jag fast en garntråd, som ett litet extra skydd mot slitage. Dessutom blir det snyggt! Här finns en liten guide till stygnen jag använder.
 
 
Dåtida hantverk | |
#1 - - Isabella [ Fotografi ]:

Din blogg är så himla inspirerande, vill verkligen bara sy för hand när jag går in här. ^^

Upp