Ett stickförsök

Att ligga i sängen hela dagarna med hantverk, godis och poddar kanske låter som ett fint tidsfördriv, men anledningen till att jag gjort det är för att jag haft feber och varit allmänt superfökyld. Värdelöst! 
 
Men jag har kunnat tagit mig an min största fiende när det gäller slöjd, nämligen stickning. Jag vet inte rikitgt varför jag inte tycker om det, men troligtvis har det att göra med att jag kopplar stickning till krångliga spetssjalar i pastellfärger för tunna för att göra nytta , skeva skolslöjdsstickade akrylgarns-sockor och stickbeskrivningar så förrvirande att jag ger upp efter halva titeln. Dessutom är mitt slöjdintresse tätt sammankoplat med mitt intresse för historia, och där passar inte riktigt stickning in. Men för ett par dagar sedan snubblade jag över en beskrivning till hur man kunde sticka ett par superenkla tofflor, och de känndes som en rätt bra start. Så igår när jag låg i sängen och tyckte synd om mig själv köpte mina familj stickor och garn till mig, och nu har jag producerat två tofflor. En för liten, och en för stor. 
 
Här kan man hitta bilder och beskrivning!
 
 
 
Först stickad jag den till höger på bilden. men jag insåg efter att tag att mitt garn var för tunt, vilket gjorde att det hela blev för litet och rätt skeft. Tofflan ska egentligen täcka rätt mycket mer av foten.
 
Så när jag skule göra ett nytt försök la jag till rätt många maskor. För många. Som tur var kunde jag rädda det hela genom att sy ihop ovansidan, och trä i ett band runt ankeln, så nu sitter den faktiskt riktigt bra. Så planen är att sticka en till för stor, så jag har ett par. Och när jag beger mig iväg för att köpa ett pasande band så ska jag nog köpa lite ullgarn för att kunna göra ett tredje försök.
 
 
 
Jag använde stickor i storlek 6 och Järbos garn Soft Cotton, färg 8859.
Nutida hantverk | |
#1 - - Alicia:

Fy vad trist med förkylningen! Jag är drabbad av samma skit och ligger hemma utan att så mycket som orka brodera. Eländes tråkliv.
Men vad kul att du utmanar dig själv och provar något du inte är bekväm med/inte tycker om! Tossorna ser så himla gosiga ut och du inspirerade även mig att försöka mig på ett par :) De funkar ju utmärkt med söm och band om benet!

Svar: Usch, hoppas du kryar på dig! Ja det är alltid kul att testa något man är ovan med, och den här gången blev det riktigt bra! Jag är klar med den andra tofflan nu, så nu har jag ett fullt fungerande par, och lust att sticka ännu mer!
Emma Vrede Svensson

#2 - - H:

Det är så roligt det där med olika smak för tekniker. Jag tycker att stickning är det överlägset softaste, det som jag alltid återkommer till. Tänker att det finns massor av historia i stickning också :) Fast det kanske är en specifik tid du tänker på? Vad fina dina kläder var i den medeltida garderoben :D

Svar: Ja visst är det! Men jag börjar gilla stickning mer och mer, gillar tanken på att alltid ha en stickning man kan plocka upp och fortsätta med! Ja just under medeltiden stickade man inte, och jag är ganska fast i medeltiden ;9Tack så jättemycket! :D
Emma Vrede Svensson

Upp