Disktrasevolution

Jag tänkte lära mig sticka. Kan ju va bra att kunna tänker jag! Så de senaste veckorna har jag övat genom att sticka försök till disktrasor, så jag tänkte att vi skulle kika på hur det har sett ut! 
 
Men varför disktrasor? För att jag inte orkar misslyckas med större projekt. För att det går fort. Framför allt, det är superpraktiskt! Istället för att köpa, slänga, köpa, slänga, köpa, glömma att slänga så det luktar vidrigt osv osv kan en sticka disktrasan, och sedan bara tvätta när det behövs. Den är dessutom bra mycket snyggare en de man köper. Så testa du med vettja!
 
Det är inte en särskilt imopnerande syn, det kan man inte påstå. Den första stickade jag halvklar, sen fuckade jag upp något och tänkte att äh, jag ger upp, och så maskade jag av det hela för hårt. Typiskt misslyckande. Så på't igen! 
 
Försök nummer två består av enbart räta maskor. Den här har jag använt en hel del och är riktigt nöjd med. Dock har den dragit ihop sig en hel del, så nästa gång ska jag sticka rätt många varv till.
 
Sedan försökte jag mig på att sticka en så kallad dominoruta. Svinkul ju! Men börjar med massa maskor, och sedan minskar man med två varanat varv, vilket göra att det går fortare och fortare ju mer en stickar. Jag gjorde en liten, liten testvariant först, innan jag testade att göra en stor. Det finns massor av beskrivningar på hur man gör en, så det är bara att googla om man vill testa.
 
Den är fasligt ojämn (trots att den på bilden blockas), det uppstod ett för mina amatörögon oförklarligt hål, någonstans blev mittlinjen förskjuten (mycket märkligt!), men jag är nöjd i alla fall. Jag tänker att stickar jag ett gäng disktrasor till kanske jag lär mig! 
 
Till dessa använda jag mig av Järbo-garnet Nova, i fägern 48005. Garnet är till för stickor i storlek tre, men jag använde storlek fem, och nu i efterhand tror att jag skulle ha använt lite mindre stickor. Så nu ska jag ge mig ut på jakt efter det perfekta garnet, och försöka åter igen. 
 
Jag funderar på att köpa garn av lin eller bambu, och eftersom att en disktrasa tvättas så många gånger tänker jag att jag ska köpa ekologiskt garn. Dels av tanke på hur det framställs, men jag får för mig att det kanske är mindre bra saker kvar i garnet nu, som man inte vill skölja ut i våra avlopp. Bomullen i tamponger har ju hos vissa tillverkare visat sig innehålla cancerframkallande ämnen (!!?! snälla köp menskopp, tygbinder, svamptamponger, eller i alla fall ekologiska bindor/tamponger!), så då lär det finnas samma risk med garn? Obehagligt.
 
Nu ska jag upp och njuta av solen, ha en fin dag!
Nutida hantverk | |
#1 - - H:

På loppisar (iaf i min stad) brukar det nästan alltid finnas nån rulle lingarn eller cotolin (bomull+lin) som egentligen är till för vävning. Det brukar vara billigt och jag har hittat i flera fina färger som jag använt till bla disktrasestickning :)

Upp