Det tar sig!

Jag är som ett barn på julafton varje gång jag kikar ner i mina plastlåde-växthus och ser att det fortfarande finns liv där i. Idag roade jag mig med att planter om några av de största små växterna. Jag hade inga krukor, så jag rotade fram massa gamla konservburkar. Med hjälp av en skruv och en hammare slog jag ett par hål i botten på varje, och sen var det klart. Det som växer absolut bäst är chilin, och till min stora glädje har även de små citronkärnorna jag petade ner börjat gro. 
 
 
Här ser de dock lite ledsna ut, för jag hade just ryckt upp dom och flyttat om dem. Närms hit är det basilika, och jag hoppas så mycket att den växter och blir stor, men tanke på hur mycket basilika jag använder när jag lagar mat.
 
I höstas någon gång köpte jag hem en sådan här liten kruka med mynta som man kan köpa på grönsaksavdelningen på Ica ni vet? Utan vidare förhoppningar planterade jag om den i en större kruka, och mot alla odds har den överlevt vintern! För ett par veckor sedan knipsade jag av en liten topp och satte i vatten, och nu har det blivit såhär fina rötter på den! Min plan är att fylla en rabatt med mynta, sen ska det drickas Mojito och te i all oänderlighet.
 
 
Två växttips!
  • Dags att plocka. Varje fredag dimper det ner ett nyhetsbrev i mailen med tips på vad som finns att plocka i naturen just nu. Det utgår från Skåne, så borde du längre norr ut kan man se det som en heds up. Så himla fint! Senaste brevet innehöll information om harsyra + recept på hur man gör en vegansk majonäs med harsyra i. Måste testa! Hemsidan är dessutom så fasligt fin.

  • Atilios odlingsskola.  Kikar där hela tiden, för att maximera chansen för överlevnad hos mina plantor. Bra, tydlig och fin! Hela henns blogg är förövrigt värd att följa!
 
 
Växtlighet | |
#1 - - H:

Asså vegansk mayo med harsyra lät ju helt underbart! Ska faktiskt prova göra vego-mayo för första gången ikväll! Hoppas det blir bra :) En hel rabatt med mynta låter härligt. Jag köpte en mynta förra veckan, tyvärr hade de bara pepparmynta men det blir nog gott det med.

Svar: Visst gör det! Måste dock ut i skogen och se om det växer harsyra här än, kanske är lite tidigt. Vet att mamma brukar ha pepparmynta i kladdkaka och chokladsockerkaka, det brukar bli supergott!
Emma Vrede Svensson

#2 - - Alicia:

Iiih vad härligt att se! Och det är så FINT med konservburkar som krukor :D
Att få en rabatt full med mynta är nog inget problem - det sprider sig som ogräs så det brukar vara bra att begränsa området genom att sätta den i lådor eller krukor. Jag tog också sticklingar på min och de har vuxit till en helt ny planta på bara nån månad :)
Jag tror det kan ha varit lite tidigt att plantera om småttingarna redan. Man brukar vänta tills de utvecklat första karaktärsbladen (alltså har minst två bladpar) för innan dess är rötterna lite för små och känsliga för att flyttas om. Förhoppningsvis klarar de sig ändå, och jag känner väl igen mig själv i otåligheten ;P

Svar: Ja någon form av begränsning kanske är klokast trots allt! :)
Jo jag funderade på om det var för tidigt, men de hade fått dåligt med sol och var så väldigt vingliga, så jag gjorde det ändå. Men de tycks ha ha klarat det, för nu har dem börjat växa ordentligt, och ha flera bladpar! Men ja, jag gillar saker som går fort, så odling är verkligen bra övning för tålamodet!
Emma Vrede Svensson

Upp