Min medeltidsgarderob

Jag vill visa er min medeltidsgarderob, eller i alla fall den nyare delen av den, som syddes inför årets medeltidsvecka. Tänkte beskriva alla plagg lite kort, men vill du lära dig mer om hur man såg ut under medeltiden vill jag råda dig till att kika in den fantastiska bloggen Som När Det Begav Sig. Pedagogisk, lätt, tydlig, och fylld med bra länkar om man vill göra en djupdykning. 
 
Mitt mål med dessa kläder har varit historiskt inspirerat. Jag ville egentligen gör ännu mer historikst korrekta kläder, men här var det bråttom, och det enda tyg jag fick tag på var inte helt i ylle, så då kändes det inte värt besväret. Allt är dock handsytt med lintråd, förutom den bruna struthättan, där några sömmar är gjorda på maskin. Mina kläder är sydda för att funka någon gång under 1300-talet, vilket också är ungefär då jag syftar när jag skriver "medeltiden"
 
 
Vi börjar underst! Under medeltiden hade man som kvinna varken BH eller trosor, utan istället hade man än linnesärk, som min på bilden. Särkens funktion var att samla på samla på sig allt smuts, då det är enklare att tvätta den än vad det är att få rent yllekläningar. Sen är det desutom lite bekvämare än yller direkt mot huden, det blir lite som ett skydd.
 
 
Här är mitt älskade fusk. Detta charmiga plagg, brokor, användes enbart av män under medeltiden. Som ett par gigantiska kallingar. Men jag är egentligen inget fan av klänning, och tycker hud mot hud är lite obehagligt, så då är dessa bra att ha. Dessutom är det ett bra sätt att gömma moderna underkläder, och man vet ju inte riktigt hur man kan somna en tidig morgon i Visby. Bäst att vara säker.
 
 
Sen har vi mina yllehosor. Halvtaskig passform, men jag planerar att sy nya, i lämpligare tyg under vintern. De hålls upp av ullband jag har vävt. Manshosor var ofta lårhöga, och knöts fast i ett bälte, men kvinnors gick bara till knäna.
 
 
Så ett stycke klänning/kjortel, och en Sillen. Den har är sydd på precis samma sätt som särken i linne, dock har den är två extra kilar, för att få lite mer tyg i kjolen. Båda består av raka stycken och kilar, därav den inte jättetighta passformen.
 
Under medeltiden var allt tyg man såg ylle, förutom de tygstycken ma använda som slöjor. Linne användes alltså bara till särk och brokor, själva underkläderna. Kan låta varm att alltid ha minst ett lager ylle, men det är faktiskt inte så farligt som man kan tro.
 
 
Såhär ser jag ut i min helhet. Påsväskan är en rätt ful nödlösning, men den ska bytas ut mot en liknande, men som jag vill ha historsikt korrekt. Bältet köpte jag på Medeltidsveckan, och det är baserat på fynd, men skulle behövas korta av. Egentligen borde jag täcka mitt hår med slöja i linnetyg, men jag har inte riktigt kommit så långt än, trivs lite för bra utan. Men jag ska sy mig en sådan, för att testa i alla fall. 
 
En liten snabbgenomgång. Finns intresset skulle jag kunna skriva lite mer som specifika plagg, och visa hur dem är sydda och sådant. Lämna en kommentar isåfall, så fixar jag det! 
Min medeltida garderob | |
#1 - - sandra:

kul att läsa och se alla plagg!

Svar: Tack! :)
Emma Vrede Svensson

#2 - - Lisa Cecilia:

Sykt fin drakt! Du er kjempeflink til å sy må jeg si :D

#3 - - [email protected] :

Hej! Hur har du sytt särk å klänning? Ska sy mitt första till medeltidsveckan å vill inte ha så tight, tyckte din såg Nice ut!

Svar: Den är sydd efter en princip som brukar kallas "Raka stycken och kilar", vilket verkligen är superenkelt och smidigt att sy! Här finns en guide till hur man görhttp://www.simplymedieval.cybersite.nu/blogg?ibe=138451#comments, men undrar du något är det bara att du frågar. Kan också tipsa om att kolla in facebookgruppen "vi som syr medeltidskläder!"
Emma Vrede Svensson

Upp