Alkoholfri mojito

Jag har gått och blivit någon slags ofrivillg, ganska sur nykterist. Inte för att jag känner ett trängade behov av alkohol kanske, mest för att det är gott med öl och whiskey sour. Men alkohol funkar inte med mitt antidepp, och när jag redan mår halvdåligt även med antidepp är det liksom inte värt det. Men! Den här nykterheten har gjort mig rätt bra på alkoholfri mojito, så jag tänkte att jag skulle dela med mig av mitt recept.
 
 
Till ett glas behöver du:
2 lime
vit sirap eller sockerlag
strösocker
krossad is
mynta, mist en halv kruka om du köper i en matbutik. 
mineralvatten
 
Ta myntabladen och lite socker (kanske en halv tsk), lägg det i glaset och krossa bladen med något, förslagsvis en muddler, men det går också med en sked eller skaftet på något köksredskap. Huvudsaken är att bladen blir lite krossade, så man får fram smaken!
Pressa i juicen från 1 1/2 lime, skär upp den sista halvan i klyftor och ha i dem också.
Ha i den vita sirapen, jag brukar börja med ungefär en tsk, och sedan smaka av ifall jag tycker det behövs mer. Fyll upp glaset med krossad is, och späd sedan ut drinken med mineralvatten tills den är lite för stark (isen kommer smälta och späda ut den ytterligare lite). Blanda allt noga, och känn efter om den behöver vara lite sötare. Drick, njut och skapa en mynta-rabatt. 
Ätbart | |
#1 - - cheapkitchen.blogg.se:

Tack för tipset!!!
Svårt att försöka vara nykter (och speciellt på krogen) då alternativen alltid är rätt dåliga. Ska verkligen testa detta, ser supergott ut!

Heja dig!

Upp