Mördegskakor med Earl Grey

Jag börjar alltid mina lördagar med att vakta onödigt tidigt. Sånt som händer när en är van vid att gå upp nollfemfyrtio antar jag. Men sängen är skön, och mannen bredvid mig sover oftast ett par timmar till, så då passar jag på att ligga där i värmen och slösurfa en sväng på facebook, instagram, bloggar, tumblr och pinterest. Idag snubblade jag in på den där "Britter dricker bara te och käkar kakor-delen" av internet, som en så lätt gör. Vilket gjorde mig kaksugen. Efter lite googlande hittade jag ett recept jag var tvungen att prova, och jag tänkte dela med det till er, för det är verkligen hetl underbart.
 
Jag har försökt hitta orginalet, men utan att lyckas. Men jag följde i alla fall det som fanns på den här bloggen, vilket ska vara tagit från någon som översatt det från någon som tagit det från någon, typ. Sen har jag ändrat lite på det.
 
Du behöver:

5 dl mjöl
1,25 dl socker
1,25 dl florsocker
6 tepåsar med Earl Grey
1 tsk vaniljsocker
1 tsk vatten
200 g smör

Egentligen ska det göras i matberedare, men lat som jag är skippade jag det, vilket gick finfint!

Sätt på ugnen på 180 grader. Börja med att blanda de torra ingridienserna, förutom teet. Vispa ihop det supernoga. Fram med en sax, klipp upp tepåsarna och ha i tebladen. Jag använder det här teet, vilket dels är fairtrade, kravmärkt och ekologiskt, och dessutom är det absolut godaste Earl Grey teet jag någonsin druckit! Tetips, verkligen! Sen blandar man ännu mer. I med smör och vatten, och knåda i tre evigheter, tills du har en mjuk och smidig deg. Forma det till något som liknar kakor, in med det i ugnen i typ 10 minuter. Klart! 

 
 
Ätbart | |
Upp