Yllekjol of doom

Bilderna är tagna av min kära syster Klara,
 
Det är intressant det här med midjemått. Igår kväll satt jag och sydde de sista små grejerna på kjolen, bland annat så sydde jag in den ett par cm. Då satt den riktigt bra, precis lagom tight i midjan. När jag drog på mig den i morse glappade den flera centimeter. Mätte min midja, och insåg att jag var typ fyra cm smalare än när jag sydde den. Tänk vad kroppen lätt förändras. Men efter lite frukost satt den lite bättre i alla fall! Det var rätt intressant att sy ett plagg som skulle vara bitvis figursytt. Jag har ju annars bara sytt ganska oformliga medeltidskläder, och de få morderna kläder jag sytt har ju blivit till tack vara resår och envishet. 
 
Men ja, så här blev det färdiga resultatet! Så varmt och skönt att jag aldrig vill byta om. Det optimala ur en värmesynpunkt hade kasnke varit att låta den var hellång, men jag är verkligen förläskad i den här vadlängden. Det ser så folkligt ut tycker jag. Men jag funderar på att sy en lite tjockare, hellång yllekjol också. Efter nästa lön kanske!
 
Jag sydde kjolen i ett stycke, och använde hela tygbredden runt midjan. Jag hade inget mönster, utan veckade tyget tills det typ stämnde överrens med mitt midjemått. Sen en dragkedja (min första! Sydde dit den för hand, och det blev ju riktigt bra.), och sedan en bit dubbelvikt linning. Vill ni ha en vettig tutorial tycker jag ni ska kolla in den här Sew Alongen som Fredrika och Josefine gjorde för något år sedan. Den är riktigt bra och tydlig!
 
Nutida hantverk | |
#1 - - Denise:

Tycker verkligen den blev skitfin! Och längden är perfekt (iallafall rent estestisk). Känner ju dock igen det där med förändrade mått hehe. Min "nedre" mage sväller alltid upp till en åttonde månadens gravidstorlek efter middag men som tur är brukar midjan bara diffa på någon cm så därför älskar jag midjehöga vida kjolar, då kan liksom tjockismagen få sitta därunder allt tyg och jäsa i smyg XD

Svar: Åh med tack! <3 Haha, men det känns ändå som en bra påminnelse, att magar ju faktiskt växer av att ha mat i sig, att en superduperplatt mage inte är ett fult rimlit mål ändå. Det är en av anledningarna till att jag också tycker så mycket om midjehöga kjolar. Då får maten och magen så mycket plats den bara vill! Men det är lite ovant när det inte är stretch!
Emma Vrede Svensson

#2 - - Grahnslöjd:

Wow vad snygg!! Längden blev ju helt perfekt och modellen var jättehäftig!! Haha, känner igen det där med magen fast jag har IBS så det beror nog på det...;)

Svar: Åh, tack!
Emma Vrede Svensson

#3 - - Fredrikapåvinden:

Alltså åh! Den blev sååå fin Emma! <3 Så fin längd också!

Upp