Panthon-prep.

Denna fantastiska helg har gått i lajvets tecken. Nu är det bara en månad kvar, och peppen är på topp! Vi har fortfarande mycket kvar att göra, men vi har samtidigt fått mycket gjort!
 
I julklapp fick min kille två hjälmar av mig, och igår gav vi oss på att snygga till den ena. Jag klippte ut några symboler i dekorplast, satte fast dem på hjälmen och sedan kladda Sammy in den med blåneringsvätska. Sen lät vi det torka.
 
När vi pillade bort stencilerna såg det ut så här! Eventullet ska hjälmen få en omgång av salt, vinäger och ättika på sig för att bli lite rostig också, men vi får se. Vi båda är riktigt nöjda!
 
Under lördagens grillkväll sydde jag också klart ett av de två benskydd jag ska fixa. Två lager vadd klädd i glesvävt bomullstyg, de kommer sitta under ett par läderbenskydd.

Sen var det paus i hantverkandet för mat och prat, så som det ska vara under varma vår(sommar?)-kvällar. Det var en sådana himla fin Medeltidsveckan-känsla över det hela, sådär så man får lite ont i hjärtat av vetskapen om att alla dagar inte ser ut så.
 
Men hjälp av tyg för en hundring och ett gäng broschnålar gjorde jag ett första försök till min outfit till lajvet. Det är en så kallad chiton, och det är verkligen en så simpel konstruktion, men blir ändå så fint. Mycket nöjd! Älskar verkligen färgen. När den är färdig ska den få ett eget inlägg tänkte jag.
 
Det syns inte så bra på bilden, men ovnasidan av ärmarna är öppna, och hålls ihop av nålar. Min tanke är att jag på något vis ska dekorera brochnålar, och jag testade lite med vit fimolera och guldfärg, men jag är inte helt nöjd än. Det optimala skulle vara att hitta fina spännen, men känns som att det kan bli en dyr historia.
 
Sen har det tagits skryt- och peppbilder inför lajvet, som sig bör.
Lajv | |
#1 - - H:

Asså vad roligt! Ska bli kul att se bilder när allt är färdigt :)

Upp