Bockstenskjortel.

Nu är den färdig minsan! Så här god marginal har jag nog aldrig haft inför medeltidsveckan, och det känns fantastiskt skönt, speciellt med tanken på mängden projekt som står kvar på listan. Kjorteln är baserad på den som Bockstansamannen hade, men jag har ändra ärmkilarna lite, och också måtten/proportionerna. Här kan man kika på hur den såg ut. 
 
Kjorteln är sydd i tuskaft från Medeltidsmode, färgen heter Valnötsbladsbrun. Jag har sytt för hand med halvblekt lintråd, som jag vaxar med bivax. Tyvärr blev det inga närbilder då kameran började strula, men jag fick till ett par i alla fall.
 
 
 
 
Tanken är att den här kjorteln ska utgöra basen i en mansdräkt som ska funka för första halvan av 1300-talet. Näst på tur står ett par ljusgula hosor, och om det finns tid ska jag också göra någon slags hätta. Tror det kan bli superbra! Håller även på med en särk att ha under, men den får ni nog se i filmformat. 
Dåtida hantverk, Min medeltida garderob | |
#1 - - Helga:

Häftigt! Och imponerande att sy för hand :) Är det bekväma kläder också?

Upp