Virkade make up-pads.

Här har det ekat tyst den senaste tiden, jag har haft fullt upp med ny medicin och lajvet Pantheon. Bilder där i från kommer dyka upp så snart som möjligt, men under tiden kan vi kika på en lite sak jag sysslat med när jag haft ett par minuter över.
 
Jag försöker tänkta hållbart, och gärna hållbart som jag kan kombinera med någonting kreativt. Senast på tur var att ta bort ytterligare en förbrukningsvara, och byta ut den mot någonting som kan återanvändas.
 
 
Virkade bomullsrondeller/make up-pads, av lingarn. Jag gjorde ca 5 luftmaskor, vikrade ihop dem och sedan virkade jag fasta maskor i dem, runt i en ring. Ökade när det såg ut att behövas. Här finns en fin guide för att se ungefär hur ofta man kan behöva öka.
 
När jag använder dem för att torka bort smink har jag på lite vegetabilisk olja (på riktigt, använda aldrig något annat för sminkborttagning!), gnuggar rent ansiktet, sköljer bort så mycket som möjligt från paden med supervarmt vatten, och använder sedan det varma vattnat för att få bort  oljan som är i ansiktet. Sedan är det bara att slänga in padsen i tvättmaskinen vid nästa tvätt. 
 
Maskorna gör att det blir en liten skrubb-effekt, vilket gör dem extra bra att använda om man ska göra rent ansiktet, men har man ömtålig hud kan det vara klok att välja ett väldigt mjukt garn.
 
 
No Poo, Nutida hantverk | |
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

vad smart och prisvärt att använda olja! Undra som sesamolja funkar, det doftar ju så gött :)

Upp