Det växer!

 
Fröna jag planterade för drygt en vecka sedan har minsan grott, mot alla odds! Stolt som en tupp sitter jag mätt och trött i soffan. Jag trodde verkligen inte att det skulle bli något av mitt lilla experiment, speciellt med tanke på att det ju är svinkallt hemma hos oss. Men mitt plastlåde-växthus har bott bredvid ett element, och det gav resultat! Orimligt mycket resultat, för alla fröer tycks ha tagit sig, så nu är det lite väl fullt i krukorna..
 
Basilika, rosmarin och timjan. Hoppashoppashoppas på att jag om ett par månader kan laga mat på detta!
 
Har även en liten mynta som på ett magiskt vis har överlevt vintern. Det var från böjan en klen stackare köpt på kryddavdelningen på ICA. Jag ser obegränsade mojito-möjligheter här.
 
Förresten! En himla kul sak är att jag i födelsedagspresent fick brickbandsbrickor av Bella. Så i helgen tog jag tjuren i hornen och bestämde mig för att lära mig väva med dem, med hjälp av den här guiden. Och alltså. Min generalla inställning till skapande är att allt som tar mer än tre sekundera att förstå är lite för anstängade för mig. Brickbandsvävning är lite bökigare än så. Men efter huvudvärk, irritation, x antal felträdda brickor, borttappade varv osv osv lyckades jag till slut väva en bit som ser riktigt fin ut! Jag vil genast lära mig mer, så om någon har tips på en bok med mönster och information som passar en nybörjare tar jag hemskt gärna emot dem. Det var ju riktigt kul, och jag ser fram emot att lära mig mer komplicerade saker.

 
Annars så är skaparläget lite sådär, pga, ja ni kan nog gissa, pms. Medicinen funkar inte och det är krångligt att få hjälp. Men jag har ett par roliga projekt pågång, så jag ska nog överleve den är krashen också. 
Allmänt, Dåtida hantverk | |
#1 - - H:

Yay brickband! Älskar att det är ett så oskrymmande hantverk som går att ta med så lätt. Borde verkligen göra färdigt mitt senaste band... Det går rätt fort när det väl är varpat och trätt. Min mamma har lärt mig och hon lärde sig från en bok som jag har för mig heter Band. Eller nåt sånt. Det är olika sorters band i den. Det kanske går att hitta böcker om det på loppis. https://www.google.se/search?q=bok+band+v%C3%A4vning&biw=1536&bih=706&tbm=isch&imgil=B-My0nE2hCLBJM%253A%253BtEWiWoh9V5jI-M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.hemmetsjournal.se%25252FHandarbete%25252FBloggar%25252FBlogginlagg%25252F%25253Fentryid%2525253D134857&source=iu&pf=m&fir=B-My0nE2hCLBJM%253A%252CtEWiWoh9V5jI-M%252C_&usg=__7Uik5w4vJTxVmeQ5wda07K0B3X8%3D&ved=0ahUKEwjM0vftl_nLAhWHhiwKHbdwDQkQyjcIQg&ei=EJIEV8yKBYeNsgG34bVI#imgrc=B-My0nE2hCLBJM%3A

Haha vilken lång länk. Men det är den boken hon har iaf.

Svar: Tack så jättemycket för tipset!
Vad kul att du också väver, kikade lite på banen du gjort och de var ju superfina!
Emma Vrede Svensson

Upp