Nästa dräkt

Nästa dräkt är påbörjad, och egentligen kanske halvklar. Älskar den redan, mycket på grund av att kombinationen av gult och grått ju är så vacker, och för att jag älskar det enkla. Det gråa kommer bli en överkjortel med ganska djup urringning, armbågskorta ärmar, och fickslitsar. Jag har använt mönstret till Herjolfsnes nr 45/10587, och anväder mig för första gången av ulltråd, iställt för lintråd. Mönstret kommer från boken Medeival Garnments Reconstructed, en bok jag verkligen kan rekommendera! 
 
Jag och sambon har kommit fram till att det enda lajvet vi ska på i år är postapp-lajvet Blodsband, och jag tycker det är ltie skönt. Då kan jag fokuser på medeltidssömnad precis hela sommare, och det är ju trots allt det jag tycker allra, allra bäst om.
 
Dåtida hantverk, Medeltid | |
Upp