Söndagssysselsättning

Hej där! Jag tänkte att vi skulle ta en lite in progress-titt på medeltidsdräkten jag jobbar på just nu, för idag har jag sytt på ärmarna! 
 
Den är baserad ett av fynden från Herjolfsnes, den som heter nr. 42 alternativt nr D10584, men med en del ändringar. Jag har smalnat av sidopanelerna för att få lite mindre kjolsvidd, har plockat bort fickslitsnarna och också tagit bort slitsarna som är i slutet av ärmarna. Detta har jag gjort för att jag vill använda den som en mellanklänning, direkt över linnesärken. Dock är ärmarna extremt fluffiga, så jag funderar på om jag ska smalna av dem lite ändå, för att dem ska bli smidigare att ha under en överklänning. Men jag ska nog göra klart resten först, innan jag bestämmer mig! 
 
 
Jag tror att det kan bli riktigt bra när det blir färdigt! Egentiligen ska det vara en kil mitt fram och en mitt bak också, men jag får se hur jag gör med dem. Den är redan väldigt vid, så det kanske blir lite överflödigt? Men det är en sådan sak jag tänker att jag kan vänta med tills efter att jag har gjort överklänningen!
Min medeltida garderob | |
Upp