1800-talet alltså.

Ungefär lika länge som jag varit förtjust i medeltiden har jag också haft en förkärlek till 1800-talets kläder. Jag tror det kommer sig av att jag som yngre åkte till High Chaparral varje sommar och gick och beundrade alla helt, helt fantastiska dräkter som de anställa där bar. Jag var helt besatt av amerikanskt, sent 1800-tal och drömde om att få äga en garderob full av västar, kostymer, blusar och kjolar som alla luktade läder och ånga. Fina hattar, boots, fickur och en revolver, tack det var bra så.
 
Inte konstigt att en saknar High Chaparral lite!
 
Nu den sista tiden har jag också börjat snöa in lite mer på senare, svenska peridor. Jag lockas lite av tvådelade dräkter, mönstrade tyger och snörliv. Ni vet, det där som inte medeltiden inte har. Jag är med i ett gäng facebookgrupper som kretsar kring återskapande av bl.a 1700-tal, och det är ju så vackert! Men efter gårdagens säsongspremiär av Historieätarna har jag nog ändå kommit fram till att om jag ska ägna mig åt en till period får det allt bli sverige, andra halvan av 1800-talet, i de lägre samhällsskicken (varför är de alltid finast? Likadand genom typ alla tidsperioderna, bönderna, pigorna och arbetarna var de med vackrast kläder). När Erik och Lotta fick testa på livet som skogsarbetare utstötte jag ca 13 "Åhhhh!" per minut, och min kära sambo bara satt bredvid och skrattade åt mina uttläggningar om kläderna, huset, yllet, skogen, titta vantarna, åh ett sådant där hus ska jag bygga, osvosv. Men alltså. 1800-tal! Allmoge! Sen kanske min hysteri har lite att göra med att jag i princip bara lyssnat på folkmusik den senaste veckan. 
 
Men ja. Först Herjolfsnes-dräkten. Sen så! 
 
Nu ska jag packa matlåda och sen ska jag och mina ihoptrillande ögonlock gå och sova. Är orimligt jävla trött ikväll. Tack och gonatt!
Allmänt | |
#1 - - Pernilla Einarsson:

Jag håller med dig, kläderna från den tiden var underbara och ja oftast hade de lägre stående i samhället finare kläder! Kan ju ha att göra med enkelheten och den mer naturnära karaktären i de kläderna till skillnad från pompat och ståtet med överklassens överdrivna kläder.
Jag hade velat lära mig mer och hur man gjorde kläder på den tiden, men man har alltid tusen saker på gång så jag kommer inte till skott med det.
Men drömmen hade ändå varit att bo i ett hus mitt ute i skogen med en massa djur och kunna försörja sig sig på det man har till hands hemma. Få jobba och slita på gården, för sin egen skull! Och inte för att någon annan ska tjäna pengar på det man gör.

#2 - - Isabella:

Åh jag älskar min 1800-tals-kjol, men har svårt för att matcha den med något så jag kan inte använda den så ofta haha!
High Chaparral var trevligt när det varade, men sen dem bytte ägare för ett par år sedan har där blivit hur tråkigt som helst tyvärr. Dem roliga evenemangen som höll till där har flyttat därför att allt har blivit nästan dubbelt så dyrt som tidigare, så stället har helt enkelt börjat dö ut känns det som, så himla sorgligt. :(

#3 - - Denise:

Haha min reaktion på historieätarna var den samma! Ville liksom hoppa in i rutan och bosätta mig där :P har också charmats av 1800talet väldigt mycket senaste åren men har fortfarande inte kommit till skott på den fronten.. tänk om en kunde haft fem gånger så mycket tid och energi så en kunde få till alla de det hundratals projekten som en önskat!!

Upp