Gör ditt eget björklövs-schampo

Att fixa sitt egna schampo är bra mycket lättare en vad man kan tro, och det enda som behövs är vatten, björklöv, en flaska och någon typ av sil. Björklöv innehåller nämligen saponiner, ett rengörande ämne som också finns bland annat i tvättnötter. Dock är det som högst saponinhalt i löver tidigt på året, så vill en få ett bra schampo ska man använda löv plockade innan midsommar. Men som tur är funkar det också med torkade löv! Schampot blir milt, rent och luktar lite som en skolavsluting. Billigt med dessutom. Vad mer kan behövas? 
 
Börjad med att plocka 1-2 nävar löv, riv eller klipp dem i mindre bitar och lägg dem i en flaska. Använder du torkade löv kan du ta ca 3 msk. Fyll sedan på med ca 5 dl kallvatten.
 
Låt sedan flaska stå i mins en halvtimme. Sen tar du och skakar den tills du ser att det börjar löddra, och då kan du fortsätta lite till.
 
Sedan är det bara att sila bort löven, och så har du ditt schampo! Jag hällde i lite i håret i taget, och såg till att massera hårbotten ordentligt under tiden. Sen sköljde jag ur allt med vanligt vatten, i med andra halvan av björklövsvattnet och sedan vanligt igen. 
 
Eftersom att det inte innehåller några konserveringsmedel är hållbarheten inte så lång, men ett par dagar i kylskåp funkar i alla fall. 
 
Är ditt hår vant vid vanligt shampo och balsam kan det krävas ett par tvättar innan det känns som att björklöven gör det ordentligt rent, men det är absolut värt att stå ut, för bättre tvättmetoder finns knappt! 
No Poo | |
#1 - - Helga:

"Schampot blir milt, rent och luktar lite som en skolavsluting." Asså hallå, bästa sälj-pitchen ju! :D Björklöv är faktiskt en av de få no poo-metoderna jag ännu inte provat. Förmodligen för jag varit för lat för att ge mig ut och inte bara rota runt i skafferiet :P

#2 - - Sanna:

Skall testa detta igen, gjorde ett test förra sommaren men sen var jag för lat att fortsätta ;)

#3 - - Denise:

Vad glad jag blev av att få veta att det funkar med torkade löv! Har tänkt testa att sluta tvätta håret med vanligt schampo helt nu när jag gått från långhårig till korthårig men har känt mig lite ledsen över att inte veta vad jag ska använda när jag inte kan ha färska björklöv (vill gärna ha just björk för att det luktar så himla gott och härligt). Men nu är ju det löst! Bara att ge sig ut och plocka alltså :)

#4 - - Linnea Aurora:

"Luktar lite som skolavslutning" är ca det bästa jag har läst!

Upp