Ledighetens alster.

Idag är sista dagen av mjukisbyxor och soffhäng, för i morgon är det dags att börja jobba. Jag gillar mitt jobb, verkligen, men jag är inte helt såld på den här ´Jobba så du har råd att kunna leva så att du kan jobba´-grejen. Så jag är lite dyster idag.
 
Jag hade en lång lista med saker jag ville få gjort under ledigheten, men eftersom att vi ägnat en stor del av dessa två veckor till julfirande och rollspel så hanns det inte riktigt med. Men jag har lyckats klämma in lite skapande bland ägghalvorna och tärningarna, och jag tänkte dela med mig av resultatet. 
 
Ett gäng målade krukor, en skylt, en nålbunden sjal, en allderles egen Yggdrasil och en färgad skjorta!
 
Trädet är tänkt att användas för att hänga upp smycken i, men ja tycker det funkar minst lika bra som dekoration. Jag utgick från den här guiden, men jag hade tyvärr bara lite för tunn tråd. Jag tror jag ska testa att göra en ny, men olika trådtjocklekar bland annat. Så detta får man se som en himla fin testomgång! 
 
Sen har vi skjortan. Jag tokälskar flanellskjortor, och denna har legat i min garderob ett bra tag. Köpt på Carlings rea någon gång. Den var svart och vitrutig från början, och även om det är fasligt snyggt så trvis jag inte alls i det, insåg jag lite sent. Så jag fyllde en balja med vatten och textilfärg, och la i skjortan. För att få en dipdye-effekt lyffte jag upp kragen ur baljan ganska så direk, och flyttade sedan upp skjortan med jämna mellanrum, så att mindre och mindre av den låg i färgvattnet. Och detta blev alltså resultatet! Jag är förjävla nöjd.
 
Men hjälp av lite överbliven väggfärg målade jag om dessa två terakottakrukot, och spenderad massa pengar på gröna växter, som säkert fryser ihjäl om ett par dagar. 
 
Det jag lagt ner mest tid på är min sjal, som är påväg att bli så fin så fin. Garnet är ett entrådigt ullgarn som tyvärr inte riktigt håller för att väva band med. Det började som ett litet testprojekt för att underhålla mina rastlösa händer under en rollspelsdag, och nu har det bara fortsatt. Jag tänker att jag fortsätter tills jag tröttnar.
Dåtida hantverk, Nutida hantverk | |
#1 - - Alicia:

Åh, jag känner så väl igen mig i att den lilla ledighet som funnits har runnit ur händerna på en den här december. Suck... Nåja! Mycket inspiration har en och då går det säkert att hitta tid till att skapa, må det så bli mitt i natten. Du verkar ha haft en konstruktiv julledighet och ditt Yggdrasil-träd är så vackert!

Upp