1/1 - 2016

En himla bra bild från året. Medeltid, kärlek, och jag var rätt glad. Det är förövrigt en sak jag verkligen ska fokusera på, att bli glad. Fyfan vilken dyster höst jag haft. Men vårdcentralen nästa, så ska det nog lösa sig!
 
God morgon, och gott nytt år! Gårdagens firande blev av det lugna slaget, vi var lite trötta och förkylda, så det blev mest god mat och soffhäng, men det var himla trevligt. Bästa tips på superenkel efterrätt är kladdkaka och hemmagjord kiwisorbet, tips!
 
Jag har ett gäng förhoppningar och mål inför nästa år, de flesta av dem hantverksrelaterade, så jag tänkte dela med mig av min lilla lista. Här kommer den! 
 
1. Testa nya material och tekniker. Jag vill ha gjort någonting i trä, även om det bara är en sne smörkniv. Metall skulle också vara spännand, men vi får se.

2. Sy ett klädesplagg jag kan använda till vardags, och inte bara på lajv. Jag har en stuvbit liggandes för just detta ändamål, jag måste bara få ordning på symaskinen tror jag.

3. Jag vill sy en medeltidsdräkt där jag tar hjälp av medeltida manuskript, även om den inte behöver vara helt historisk korrekt. Jag har börjat kika lite redan nu, och börjar få en bild på ungefär vad jag vill ha!

4. Odla kryddor. Även om det bara bli så det räcker till en lavendeldoftpåse är jag glad. I höstas köpte jag en kruka mynta på grönsaksavdelningen, som jag planterade om. Mot alla odds lever den än, och jag hoppas verkligen jag kan hålla den vid liv fram tills att jag kan plantera ut den. Drömmen vore ha halva taket fullt av torkade örter, men jag är glad om jag får ett kryddmått och en mojito. 

5. Laga mer, och annorlunda mat än vad jag gör nu. Det skulle bli roligare, nyttigare och mer ekonomiskt. Jag och min sambofunderar på någon slags veckomatsedel, känns som en klok idé. Jag gillar ju matlagning. Fick dessutom en fantastisk mortel i julklapp, så jag ska leta reda på recept där en sådan behövs. 
 
Har ni några förhoppningar inför framtiden?
 
 
 Nu ska jag återgå till mitt högst improviserade nålbindningsprojekt.
Allmänt, Dåtida hantverk | |
Upp