Spinnande.

I fredags stack det upp ett rött paket ur brevlådan, som till min stora glädje innehöll ull och en slända! Jag har hela veckan haft ett enormt sug efter att testa att spinna garn, så i onsdag beställde jag ett prova på-paket från Gammeldags. Helgen har därför ägnats åt att försöka lära mig hur sjuttom får den där fantastiska ullen att förvandlas till garn. Och jag tycker det går riktigt bra, för att vara nybörjare.
 
Magi!
 
Ett ganska fluffigt, entrådigt garn. Funderar på att spinna massor, färga det med lökskal och sedan nålbinda en tubhalsduk. Tror det blir fantastiskt mysigt, och börjar jag nu borde den vara klar inför nästa vinter! Det blir rätt oregelbundet, men tänker att det är fint!
 
Sedan testade jag att göra ett tvåtrådigt garn, och jag är fasligt nöjd! 
 
Jag älskar verkligen att testa nya tekniken. Att börja med noll kunskap,och sen lära sig mer och mer under tiden som går. Det är lite som pussla, först förstår man ingenting och alla termer ser mest ut som en obegripligt massa, men efter lite läsande, frågande och kikande på youtube inser man plötlsigt att "fixera tvisten" är en helt begriplig mening! Jag vill varmt rekommendera Facebookgruppen Spinnare, där finns det en massa kunskap och vänliga människor! 
 
Min farmor var här igår för att lämna lite stickor hon inte använder längre. De kom i ett fantstiskt fin fodral, gjort av min pappas farmor, och hon hade troligtvis använt några av stickorna också. Fint när skapande kan gå i arv! Jag visade farmor lite av vad jag gjort på sista tiden, och varje gång hon frågade "Hur har du lärt dig detta?" fick jag skrattades svara "Internet". Det gör mig så glad! Även om det är himla fint att få lära sig av någon brevid en så är det så fantastiskt att det så snabbt går att få tag på enorma mängder kunskap. Jag <3 internet.
 
Nu ska jag försöka spinna garn så tunt att det går att väva band med, håll tummarna för att det inte går av stupikvarten! 
Dåtida hantverk, Nutida hantverk | |
#1 - - Isabella [ Fotografi ]:

Vad duktig du är! Väntar själv på ett paket ifrån Korps, hoppas det kommer snart. :)

Svar: Tack! Vad spännande, vad har du köpt för något? :)
Emma Vrede Svensson

#2 - - Isabella [ Fotografi ]:

Lite mönster, lintråd och bivax och två band på 1 meter för att se vilket som passar bäst till min nya klänning, att den snart är färdig, woho! Sen är det bara till att börja med nästa haha. :)

Svar: Åh vad roligt! Hoppas du lägger upp någon bild på den sen! :)
Emma Vrede Svensson

#3 - - Sandra:

Men åh, vad häftigt! Ska också lära mig detta hantverk någon gång i framtiden tänker jag :)

Svar: Jag rekommenderar det verkligen, helt underbart! :)
Emma Vrede Svensson

Upp