Söndag, du känns bättre utan PMS.

 
 
 
 
 
 
Månadens Monthly Makers-värd är den fantastiska Sandra, som driver bloggen Atilio. Hon valde det himelska temat Trä, och jag mjukstartade lite idag med att tälja en nålbindningsnål. Tycker nålbinding är en sådan där grej som verkligen borde läras ut i textilslöjden, det är så väldigt roligt, enkelt och blir så fint! Hoppas på att kunna visa upp min sjal någon gång snart..
 
Men till något annat fantastiskt: Växtfärgning! Den där superstarka, vackra orangegula kommer av något så enkelt som lökskal från ett gäng gul lökar. Garnbollen till vänster visar hur garnet såg ut från början. Att färga med växter är något jag verkligem vill testa på mer, så på min önskelista (fyller vist tjugo om mindre än en månad!?) står våg och termometer, så jag kan bli lite noggrannare. En 10.liters gryta hade inte varit fel det heller, nu hade jag en så liten kastrull att under ett obevakat ögonblick kokade vätskan bort, så garnet är lite stekt, haha. Men det blev nog bra ändå!
Dåtida hantverk | |
#1 - - Alicia:

Alltså det senapsgula garnet är p e r f e k t. Jag är så inspirerad att börja växtfärga att jag inte vet vad jag ska ta mig till - den där underbara nyansen gör det inte lättare att vänta (tänkte hålla mig lite tills skolan är klar och jag har lite mer tid).
Och SÅ kul att tälja en egen nål! Wowowowowow! Ser fram emot att se vad du gör med den :)
Men så du vet: vi röstar fram alla teman tillsammans och sen lottar vi ut dem mellan värdarna - det är ingen som väljer sitt. Detta för att vi ska kunna kontrollera att det blir bra och dynamiska teman som inte hamnar på helt fel årstid eller så :)

Upp