Sömnadsåret 2015

Tolv plagg blev sydda i år. Tio av dem för hand. Det känns rätt otroligt, för det är ungefär vad jag tidigare sytt under hela mitt liv. Alla plagg gick till vår lajv/medeltidsgarderob, vilket känns fint. Inga av plaggen är särskilt komplicerader, men det är trots allt fullt fungerande plagg, som fyllt ett syfte.
 
 
Så vad har jag då sytt? Snabb genomgång, från vänster till höger: Ett par hosor till mig, en särk till mig, en särk till Sammy. Sen en kjortel till Sammy, ett par brokor, en klänning/kjortel till mig, ett harnesk av dörrmatta, en vampyrväst, en tunika, yterligare ett par brokor, en tunika till Sammy och till sist en ganska ful mantel. 
 
Största delen består av vår medetidsgarderob, som motsvarar sju plagg. Dessa handsydde jag under tre veckor, tur man är envis. Här kan ni kika närmre på mina kläder om ni vill det.
 
Här kommer ett axplock av det jag har gjort!
 
Samuels kjortel. Troligtvis det som tog längst tid, med tanke på alla knappar. Några har trillat loss, andra är på god väg, men det ska ordnas upp.
 
En skrynklig särk. Att ha snörning vid halsen är inte historiskt korrekt, men det är snyggt, och det fick väga tyngre den är gången. Snodde har jag gjort med hjälp av en påtgaffel jag köpte med medeltidsloppisen i Visby.
 
Detaljbilder på sömmarna i min särk, som blev färdig för ett par veckor sedan. Älskar handsömnad.
 
 
Sen skulle vi åka på Krigshjärta och lajva mellanösterinspirerade pirater, så då sydde jag denna tunika till Sammy. Tog också rätt lång tid, men vi både är nöjda så det var värt tiden! Är dock rätt mycket snyggare på, kan kanske ha med bäraren att göra förvisso.
 
Något av det roligaste att göra, och äga är mitt harneskt, som också gjordes till Krigshjärta. Läder, spännen, ylletyg, dörrmatta och tålamod var det som krävdes. En rolig utmaning, då jag aldrig gjort saker i liknande material. Snyggt är det också, och kostade inte mycket alls. Behövs lite finjusteringar, men är ändå förvånadsvärt bekväm att använda. Sen ser man rätt ball ut i den! 
 
2016 hopas jag ska innehålla minst lika mycket sömnad, och jag ska nog försöka mig på lite byxor, för den garderoben ekar tomt. Just nu har vi siktet inställt på lajvet Pantheon, ett greko-romanskt fantasylajv. Så jag har en kännsla av att våren kommer ägnas åt att producera gladiatorblöjor och gambesondelar, men också nästa medeltidsutstyrsel. Jag hoppas också på att plocka upp mina trollkläder och ge dem lite kärlek, de har legat nerpackade på tok för länge. Jag tror 2016 kan bli ett riktigt bra år.
Dåtida hantverk, Lajv | |
Upp